The article examines the evolution in the field of <charter> flights in the carriage by air of passengers. Charter flights have been the cheap alternative to scheduled flights, basically monopolized by the <flag> airlines. The radical change in the regulatory framework has allowed entry of <low cost> companies. The latters, while operating on radically different parameters, has eroded a portion of the market for charter operators. Nowdays, The inclusive tour market depends to a large extent on charter flights. Arises in this regard, the problem of identifying the carrier liable for the carriage. The problem today, however, seems to have solution by rules on actual carrier introduced by Montreal Convention of 2009. European legislation has to be considered. Council Regulation EC 261/2004 shall also be considered. It applies to scheduled carriers as well as non-scheduled carriers. Directive 90/314/EEC of 13 June 1990 (now implemented in Italy by "code of tourism" of 2011). It would be desirable to adopt a new uniform convention for "all inclusive packages" compatible with the Montreal Convention and with the EU rules.

L'articolo esamina l'evoluzione nel settore dei voli charter per quanto concerne il trasporto aereo di passeggeri. Il mutamento radicale del quadro regolamentare ha permesso l'ingresso su mercato delle compagnie low cost. Queste ultime, pur operando su presupposti radicalmente diversi, hanno eroso una porzione del mercato dei vettori charter. Oggi, il mercato dei pacchetti turistici dipende in larga misura dai voli charter. Si pone al riguardo il problema dell'identificazione del vettore responsabile, rispetto al quale una soluzione sembra essere stata offerta dall'entrata in vigore della Convenzione di Montreal del 1999. Va peraltro presa in esame la disicplina del regolamento 261/2004, che si applica sia ai voli di linea, sia ai voli non di linea e la direttiva 90/314/CEE, attuata oggi in Italia dal "codice del turismo". Sarebbe auspicabile l'adozione di una convenzione di diritto uniforme sui pacchetti turistici, compatibile con la Convenzione di Montreal e con il diritto UE vigente.

Voli charter e pacchetti turistici / COMENALE PINTO, Michele Maria. - In: DIRITTO@STORIA. - ISSN 1825-0300. - 11:(2013).

Voli charter e pacchetti turistici

COMENALE PINTO, Michele Maria
2013-01-01

Abstract

The article examines the evolution in the field of flights in the carriage by air of passengers. Charter flights have been the cheap alternative to scheduled flights, basically monopolized by the airlines. The radical change in the regulatory framework has allowed entry of companies. The latters, while operating on radically different parameters, has eroded a portion of the market for charter operators. Nowdays, The inclusive tour market depends to a large extent on charter flights. Arises in this regard, the problem of identifying the carrier liable for the carriage. The problem today, however, seems to have solution by rules on actual carrier introduced by Montreal Convention of 2009. European legislation has to be considered. Council Regulation EC 261/2004 shall also be considered. It applies to scheduled carriers as well as non-scheduled carriers. Directive 90/314/EEC of 13 June 1990 (now implemented in Italy by "code of tourism" of 2011). It would be desirable to adopt a new uniform convention for "all inclusive packages" compatible with the Montreal Convention and with the EU rules.
2013
L'articolo esamina l'evoluzione nel settore dei voli charter per quanto concerne il trasporto aereo di passeggeri. Il mutamento radicale del quadro regolamentare ha permesso l'ingresso su mercato delle compagnie low cost. Queste ultime, pur operando su presupposti radicalmente diversi, hanno eroso una porzione del mercato dei vettori charter. Oggi, il mercato dei pacchetti turistici dipende in larga misura dai voli charter. Si pone al riguardo il problema dell'identificazione del vettore responsabile, rispetto al quale una soluzione sembra essere stata offerta dall'entrata in vigore della Convenzione di Montreal del 1999. Va peraltro presa in esame la disicplina del regolamento 261/2004, che si applica sia ai voli di linea, sia ai voli non di linea e la direttiva 90/314/CEE, attuata oggi in Italia dal "codice del turismo". Sarebbe auspicabile l'adozione di una convenzione di diritto uniforme sui pacchetti turistici, compatibile con la Convenzione di Montreal e con il diritto UE vigente.
Voli charter e pacchetti turistici / COMENALE PINTO, Michele Maria. - In: DIRITTO@STORIA. - ISSN 1825-0300. - 11:(2013).
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