Legislative approach towards precautionary arrest and seizure of aircraft shows the evolution of civil aviation with respect to the changing role of scheduled airlines. Article 27 of the 1944 Chicago Convention provides for exemption from seizure of patent claims for aircrafts engaged in international air navigation. The 1933 Rome Convention on precautionary arrest prevents arrest of aircrafts should the arrest disrupt commercial traffic. These rules however restrict aircraft financing which would allow the growth of air transport. In fact, this limits the possibility to offer effective guarantees to creditors and makes adequate access to credit difficult with convenient interest rates. Such a problem is considered by the Protocol to the Convention on International Interests in Mobile Equipment on matters specific to Aircraft Equipment (Cape Town 2001). The author also reviews the fragmentation process of uniform law on precautionary arrest and seizure of aircraft, shown by international conventions in force among different States.

L'atteggiamento del legislatore rispetto alle misure cautelari sugli aeromobili dimostra l'evoluzione dell'aviazione civile rispetto al cambiamento di ruolo delle compagnie aeree di linea. L'art. 27 della Convenzione di Chicago del 1944 prevede l'esenzione dal sequestro per violazione dei diritti di brevetto per gli aeromobili impiegati in servizi internazionali. La Convenzione di Roma del 1933 sul sequestro di aeromobili vieta il sequestro di aeromobili che comporti l'interruzione di servi aerei internazionali. Tali regole tuttavia comportano la restrizione delle opportunità di reperire finanziamenti che possono consentire lo sviluppo del trasporto aereo. In effetti, costituiscono un limite alla possibilità di offrire ai creditori garanzie effettive e di ottenere un accesso al credito con ratei di interesse covenienti. Si tratta di problemi considerati dal Protocollo aeronautico della Convenzione di Città del Capo sulle garanzie internazionali sui beni mobili strumentali.

Misure cautelari sugli aeromobili impiegati in servizio di trasporto / COMENALE PINTO, Michele Maria. - In: RIVISTA DEL DIRITTO DELLA NAVIGAZIONE. - ISSN 0035-5895. - (2010), pp. 107-123. [10.4399/97888548335559]

Misure cautelari sugli aeromobili impiegati in servizio di trasporto

COMENALE PINTO, Michele Maria
2010-01-01

Abstract

Legislative approach towards precautionary arrest and seizure of aircraft shows the evolution of civil aviation with respect to the changing role of scheduled airlines. Article 27 of the 1944 Chicago Convention provides for exemption from seizure of patent claims for aircrafts engaged in international air navigation. The 1933 Rome Convention on precautionary arrest prevents arrest of aircrafts should the arrest disrupt commercial traffic. These rules however restrict aircraft financing which would allow the growth of air transport. In fact, this limits the possibility to offer effective guarantees to creditors and makes adequate access to credit difficult with convenient interest rates. Such a problem is considered by the Protocol to the Convention on International Interests in Mobile Equipment on matters specific to Aircraft Equipment (Cape Town 2001). The author also reviews the fragmentation process of uniform law on precautionary arrest and seizure of aircraft, shown by international conventions in force among different States.
2010
L'atteggiamento del legislatore rispetto alle misure cautelari sugli aeromobili dimostra l'evoluzione dell'aviazione civile rispetto al cambiamento di ruolo delle compagnie aeree di linea. L'art. 27 della Convenzione di Chicago del 1944 prevede l'esenzione dal sequestro per violazione dei diritti di brevetto per gli aeromobili impiegati in servizi internazionali. La Convenzione di Roma del 1933 sul sequestro di aeromobili vieta il sequestro di aeromobili che comporti l'interruzione di servi aerei internazionali. Tali regole tuttavia comportano la restrizione delle opportunità di reperire finanziamenti che possono consentire lo sviluppo del trasporto aereo. In effetti, costituiscono un limite alla possibilità di offrire ai creditori garanzie effettive e di ottenere un accesso al credito con ratei di interesse covenienti. Si tratta di problemi considerati dal Protocollo aeronautico della Convenzione di Città del Capo sulle garanzie internazionali sui beni mobili strumentali.
Misure cautelari sugli aeromobili impiegati in servizio di trasporto / COMENALE PINTO, Michele Maria. - In: RIVISTA DEL DIRITTO DELLA NAVIGAZIONE. - ISSN 0035-5895. - (2010), pp. 107-123. [10.4399/97888548335559]
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