Abstract: this paper investigates the reasons of the fleeting presence of lucretius’ ii proem in tasso’s works. through a more general overview of his long-standing admiration for the De rerum natura, the paper illustrates how tasso’s literary self-representation and actual self perception – as witnessed by his letters – as helpless victim, actually prevented him from including the “shipwreck with spectator” image in his poetry. In the Liberata, the fruit of his happiest, trouble-free years at ferrara, images of detachment take the semblance of another ancient topos, the Ciceronian Somnium Scipionis. In his later, troubled years, a lifetime of frustrated begging for help from different father-figures brought tasso to collapse the Ciceronian spectator with the loathed lucretian one, in a last damning portrait of his very father Bernardo.
Il punto di vista del naufrago: il II proemio lucreziano nell'opera di Tasso / Prosperi, Valentina. - In: MAIA. - ISSN 0025-0538. - 67:2(2015), pp. 340-353.
Scheda prodotto non validato
Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo
Titolo: | Il punto di vista del naufrago: il II proemio lucreziano nell'opera di Tasso | |
Autori: | ||
Data di pubblicazione: | 2015 | |
Rivista: | ||
Citazione: | Il punto di vista del naufrago: il II proemio lucreziano nell'opera di Tasso / Prosperi, Valentina. - In: MAIA. - ISSN 0025-0538. - 67:2(2015), pp. 340-353. | |
Handle: | http://hdl.handle.net/11388/79424 | |
Appare nelle tipologie: | 1.1 Articolo in rivista |