The intense reform process that invests the Italian higher education and scientific research system is hereby considered in the light of the concept of accountability. Within that framework, the paper addresses the definition of accountability along with the associated principles of transparency, responsibility and responsiveness. The different logics and forms of accountability are thereafter discussed by highlighting the difficulties which arise with respect to the necessary link between accountability rhetoric and organizational models. The author argues that the present situation of widespread discomfort within Italian universities is related to the disconnection between prevailing types of accountability and sense of the reform process. The paper ends by proposing the concept of social accountability as a possible way to be explored in order to overcome the difficulties highlighted in the previous paragraphs. The principle is briefly presented. Some considerations are introduced as to its potentials but also as to some possible limitations.

L’intenso processo di revisione normativa e riforme cui è da tempo sottoposto il sistema italiano dell’educazione superiore e della ricerca scientifica è letto alla luce del concetto di accountability. In questa direzione, il saggio discute la definizione di accountability in relazione ai principi associati della trasparenza, della responsabilità e della reattività. Vengono in seguito discussi i limiti delle diverse logiche e forme di accountability e si evidenziano le difficoltà di conciliare le retoriche con i modelli organizzativi. L’autore individua nello scollamento tra tipi di accountability emergenti e direzione delle riforme una delle ragioni dell’attuale situazione di disagio vissuto nelle università italiane. Il saggio si conclude con una proposta che individua nel concetto di accountability sociale una possibile ipotesi da esplorare per superare queste difficoltà. Il principio viene brevemente presentato e si introducono alcune considerazioni rispetto alle sue potenzialità ma anche ad alcuni possibili limiti.

Logiche di accountability e riforme del sistema universitario. Una discussione e una proposta / Vargiu A. - In: RIV. RASSEGNA ITALIANA DI VALUTAZIONE. - ISSN 1826-0713. - 59:(2014), pp. 59-77.

Logiche di accountability e riforme del sistema universitario. Una discussione e una proposta

VARGIU, Andrea
2014

Abstract

L’intenso processo di revisione normativa e riforme cui è da tempo sottoposto il sistema italiano dell’educazione superiore e della ricerca scientifica è letto alla luce del concetto di accountability. In questa direzione, il saggio discute la definizione di accountability in relazione ai principi associati della trasparenza, della responsabilità e della reattività. Vengono in seguito discussi i limiti delle diverse logiche e forme di accountability e si evidenziano le difficoltà di conciliare le retoriche con i modelli organizzativi. L’autore individua nello scollamento tra tipi di accountability emergenti e direzione delle riforme una delle ragioni dell’attuale situazione di disagio vissuto nelle università italiane. Il saggio si conclude con una proposta che individua nel concetto di accountability sociale una possibile ipotesi da esplorare per superare queste difficoltà. Il principio viene brevemente presentato e si introducono alcune considerazioni rispetto alle sue potenzialità ma anche ad alcuni possibili limiti.
The intense reform process that invests the Italian higher education and scientific research system is hereby considered in the light of the concept of accountability. Within that framework, the paper addresses the definition of accountability along with the associated principles of transparency, responsibility and responsiveness. The different logics and forms of accountability are thereafter discussed by highlighting the difficulties which arise with respect to the necessary link between accountability rhetoric and organizational models. The author argues that the present situation of widespread discomfort within Italian universities is related to the disconnection between prevailing types of accountability and sense of the reform process. The paper ends by proposing the concept of social accountability as a possible way to be explored in order to overcome the difficulties highlighted in the previous paragraphs. The principle is briefly presented. Some considerations are introduced as to its potentials but also as to some possible limitations.
Logiche di accountability e riforme del sistema universitario. Una discussione e una proposta / Vargiu A. - In: RIV. RASSEGNA ITALIANA DI VALUTAZIONE. - ISSN 1826-0713. - 59:(2014), pp. 59-77.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11388/78758
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact