One of our recent projects in the domain of gamification for environmental education raises some reflections on the relationship between design and the experiential dimension of playing. Tailored for middle school students, the expe- rience moves from the pedagogical approach initiated by Fröbel with his cognitive stimulation program, to produce an ambitious analogic learning “theatre of operations” based on playful experimentation and manipulation. The project represents an alternative to the mainstream ed- ucational gamification models learning and in the perspec- tive of a hybrid and transdisciplinary approach to learning can constitute a valid contribution of the actual spectrum of experiences within the Universal Design for Learning.

Un nostro recente progetto di gamification sull’educazione ambientale stimola alcune riflessioni attorno alla relazione tra il design e la dimensione esperienziale ludica. Pensata per gli studenti della scuola secondaria, l’esperienza muove dal filone pedagogico avviato da Fröbel con il suo programma di stimolazione delle capacità cognitiva, per generare un am- bizioso “teatro di gioco” analogico di apprendimento basato sulla sperimentazione e la manipolazione. Il progetto rappresenta un superamento dei modelli main- stream della gamification per l’apprendimento e, in un’ottica di ibridazione e di approccio transdisciplinare all’apprendi- mento, può costituire un ampliamento del ventaglio delle esperienze dell’Universal Design for Learning.

Eco-bab: esperienze di gamification per l’apprendimento / Ceccarelli, Nicolò; Beretic, Nada; Arras, Francesca. - In: MD JOURNAL. - ISSN 2531-9477. - (2024), pp. 230-243.

Eco-bab: esperienze di gamification per l’apprendimento

Nicolò Ceccarelli
;
Nada Beretic;
2024-01-01

Abstract

One of our recent projects in the domain of gamification for environmental education raises some reflections on the relationship between design and the experiential dimension of playing. Tailored for middle school students, the expe- rience moves from the pedagogical approach initiated by Fröbel with his cognitive stimulation program, to produce an ambitious analogic learning “theatre of operations” based on playful experimentation and manipulation. The project represents an alternative to the mainstream ed- ucational gamification models learning and in the perspec- tive of a hybrid and transdisciplinary approach to learning can constitute a valid contribution of the actual spectrum of experiences within the Universal Design for Learning.
2024
Un nostro recente progetto di gamification sull’educazione ambientale stimola alcune riflessioni attorno alla relazione tra il design e la dimensione esperienziale ludica. Pensata per gli studenti della scuola secondaria, l’esperienza muove dal filone pedagogico avviato da Fröbel con il suo programma di stimolazione delle capacità cognitiva, per generare un am- bizioso “teatro di gioco” analogico di apprendimento basato sulla sperimentazione e la manipolazione. Il progetto rappresenta un superamento dei modelli main- stream della gamification per l’apprendimento e, in un’ottica di ibridazione e di approccio transdisciplinare all’apprendi- mento, può costituire un ampliamento del ventaglio delle esperienze dell’Universal Design for Learning.
Eco-bab: esperienze di gamification per l’apprendimento / Ceccarelli, Nicolò; Beretic, Nada; Arras, Francesca. - In: MD JOURNAL. - ISSN 2531-9477. - (2024), pp. 230-243.
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