The article aims to develop a reflection on the conception of the use of time in don Milani's pedagogy. The priest's writings and the proposal put into practice in San Donato and Barbiana make it possible to highlight how a different articulation of the school day is necessary to overturn the foundations of education. A demanding management of children's time appears as an antidote, not without contradictions, against the risks of modernity. Full-time education would then be implemented in the early 1970s by the state, but with a very different connotation from that desired by the Florentine priest.
L’articolo intende sviluppare una riflessione sulla concezione dell’uso del tempo nella pedagogia di don Milani. Gli scritti del sacerdote e la proposta messa in pratica a San Donato e a Barbiana consentono di evidenziare come una diversa articolazione della giornata scolastica sia necessaria per rovesciare i fondamenti dell’educazione. Una gestione esigente del tempo dei ragazzi appare come un antidoto, non privo di contraddizioni, contro i rischi della modernità. Il tempo pieno sarà poi realizzato nei primi anni Settanta dallo Stato ma con una connotazione molto diversa da quella auspicata dal sacerdote fiorentino.
Fare il pieno di tempo: don Milani e l’uso dei dispositivi temporali per un’educazione liberante / Pruneri, Fabio. - In: CQIA RIVISTA. - ISSN 2039-4039. - XIV:43(2024), pp. 81-93.
Fare il pieno di tempo: don Milani e l’uso dei dispositivi temporali per un’educazione liberante
Pruneri, Fabio
2024-01-01
Abstract
The article aims to develop a reflection on the conception of the use of time in don Milani's pedagogy. The priest's writings and the proposal put into practice in San Donato and Barbiana make it possible to highlight how a different articulation of the school day is necessary to overturn the foundations of education. A demanding management of children's time appears as an antidote, not without contradictions, against the risks of modernity. Full-time education would then be implemented in the early 1970s by the state, but with a very different connotation from that desired by the Florentine priest.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
5. Pruneri-DEF_CQIIA XIV 43.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione finale pubblicata)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
187.03 kB
Formato
Adobe PDF
|
187.03 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.