The paper examines the issue of liability in the shipping industry and the identification of the liable party. It considers, in particular, the history of the establishment of limitation systems, the legal nature of them (limitation of the debt or limitation of the liability) and the reasons for their adoption. Examining the current Italian legal framework, the author suggests that Italy will finally accede to the LLMC system. He also wonders whether a homogeneous regime of limitation for ships up to 300 tons should not be preferable
L’articolo esamina la questione della responsabilità nel settore nautico e dell’individuazione del soggetto responsabile, considerando, in particolare, la storia dell’affermazione dei sistemi di limitazione, la loro natura (di debito o di responsabilità) e le ragioni della loro affermazione. Esaminando l’attuale quadro normativo italiano, l’autore auspica che si proceda finalmente all’adesione dell’Italia al sistema della LLMC e si domanda se non sia il caso di adottare un regime omogeneo di limitazione per le unità di stazza lorda fino a 300 tonnellate.
La responsabilità dell’armatore e la sua limitazione / COMENALE PINTO, Michele Maria. - In: IL DIRITTO MARITTIMO. - ISSN 0012-348X. - CXXVI:1/2024(2024), pp. 33-62.
La responsabilità dell’armatore e la sua limitazione
comenale pinto michele maria
2024-01-01
Abstract
The paper examines the issue of liability in the shipping industry and the identification of the liable party. It considers, in particular, the history of the establishment of limitation systems, the legal nature of them (limitation of the debt or limitation of the liability) and the reasons for their adoption. Examining the current Italian legal framework, the author suggests that Italy will finally accede to the LLMC system. He also wonders whether a homogeneous regime of limitation for ships up to 300 tons should not be preferableI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.