With the entry into force of the law approved by the Italian Parliament on September 20, 2023, the legal provision of Article 589-bis now encompasses "road or nautical homicide." This essay examines the rationale behind extending the framework of road homicide to include nautical incidents, shedding light on potential challenges posed by this expansion, considering that the new provision is based on a prior "similar yet distinct" model. This is particularly evident due to the variety of watercraft, the diverse range of precautionary rules and the potential overlap with other offenses, such as negligent shipwrecks. This creates a situation where the tension, particularly with the principles of proportionality and reasonableness, will need to be resolved in practice, drawing on the still debated experience of road homicide.
Con l’entrata in vigore della legge approvata il 20 settembre 2023 la fattispecie dell’art. 589-bis diviene ora quella di “omicidio stradale o nautico”. Il saggio analizza le ragioni che hanno giustificato l’estensione della disciplina dell’omicidio stradale anche a quello nautico, ponendo anche in luce le difficoltà che potrebbero porsi dato che la nuova figura è “tarata” su un precedente “uguale ma diverso”, in particolare per la varietà dei mezzi nautici, per il rango e la collocazione variegata delle regole cautelari e per il possibile concorso con altre fattispecie, come specialmente il naufragio colposo. Ne risulta un quadro in cui la tensione in particolare con i principi di proporzionalità e ragionevolezza dovrà essere sciolta nella sede applicativa, valendosi anche dell’esperienza, ancora contrastata, dell’omicidio stradale.
Uguali ma diversi: sul reato di omicidio stradale o nautico / Demuro, Giampaolo. - In: DIRITTO PENALE CONTEMPORANEO. - ISSN 2240-7618. - 2/2023(2023), pp. 1-30.
Uguali ma diversi: sul reato di omicidio stradale o nautico
giampaolo demuro
2023-01-01
Abstract
With the entry into force of the law approved by the Italian Parliament on September 20, 2023, the legal provision of Article 589-bis now encompasses "road or nautical homicide." This essay examines the rationale behind extending the framework of road homicide to include nautical incidents, shedding light on potential challenges posed by this expansion, considering that the new provision is based on a prior "similar yet distinct" model. This is particularly evident due to the variety of watercraft, the diverse range of precautionary rules and the potential overlap with other offenses, such as negligent shipwrecks. This creates a situation where the tension, particularly with the principles of proportionality and reasonableness, will need to be resolved in practice, drawing on the still debated experience of road homicide.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
DPC Riv. Trim._2_23_demuro.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione finale pubblicata)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
886.99 kB
Formato
Adobe PDF
|
886.99 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.