The review of the book Design in Italy, by Paolo Fossati (1972), revives the discussion on this substantial and seminal work. Almost forgotten, Design in Italy is more likely a ‘removed classic’, even though it was one of the first publications that tackled the topic of the Italian design and identified it. The book is considered ‘difficult’ for its style and the inseparable interweaving of both the historical investigation and critical analysis that have weakened the assumption that we are dealing with an ‘unbiased’ history. This essay tries to rediscover this work through a cross-disciplinary approach to the text (and images) without turning into a pedantic commentary. It also traces the threads of Fossati’s work, in order to understand its intimate construction, as well as the ‘insistences’ and the intentions of its author. Starting from the antinomy of the designer’s role and figure, the essay discloses the inner reasons and urgencies and focuses eventually on the ‘grip’ – namely the subtle ethical implication – that inspire the present time related to the past and the present day. By way of conclusion, design thinking and design doing return to the center of the contemporary art scene.

Questa rilettura del Design in Italia di Fossati è volta a riaprire il confronto con un libro generoso, seminale. Tra i primi ad aver tentato una storia e un’individuazione del design italiano, quel lavoro ci si presenta oggi come “classico rimosso”, obliato o assente. Libro “difficile” è stato detto, per lo “stile”, e per l’intreccio inseparabile di indagine storica e interpretazione critica, che fa vacillare la pretesa di una Storia “oggettiva”. Senza farsi commento puntuale, questo saggio ne ripercorre il testo (e le immagini) trasversalmente, per rintracciarne le linee portanti: per comprenderne l’intima costruzione, le insistenze, gli intenti. A partire dall’antinomia di ruolo e figura del designer, risale alle ragioni e alle urgenze da cui il libro muove. Fino a metterne a fuoco la “presa” – e la sottile implicazione etica – sul presente di ieri e di oggi. Restituendo quel fare-pensare che è il design al centro del panorama contemporaneo delle arti.

Per una storia dall’interno. Sul "Design in Italia" di Paolo Fossati / Sironi, Marco. - In: AIS / DESIGN. - ISSN 2281-7603. - 11:(2018), pp. 14-34.

Per una storia dall’interno. Sul "Design in Italia" di Paolo Fossati

Marco Sironi
2018-01-01

Abstract

The review of the book Design in Italy, by Paolo Fossati (1972), revives the discussion on this substantial and seminal work. Almost forgotten, Design in Italy is more likely a ‘removed classic’, even though it was one of the first publications that tackled the topic of the Italian design and identified it. The book is considered ‘difficult’ for its style and the inseparable interweaving of both the historical investigation and critical analysis that have weakened the assumption that we are dealing with an ‘unbiased’ history. This essay tries to rediscover this work through a cross-disciplinary approach to the text (and images) without turning into a pedantic commentary. It also traces the threads of Fossati’s work, in order to understand its intimate construction, as well as the ‘insistences’ and the intentions of its author. Starting from the antinomy of the designer’s role and figure, the essay discloses the inner reasons and urgencies and focuses eventually on the ‘grip’ – namely the subtle ethical implication – that inspire the present time related to the past and the present day. By way of conclusion, design thinking and design doing return to the center of the contemporary art scene.
2018
Questa rilettura del Design in Italia di Fossati è volta a riaprire il confronto con un libro generoso, seminale. Tra i primi ad aver tentato una storia e un’individuazione del design italiano, quel lavoro ci si presenta oggi come “classico rimosso”, obliato o assente. Libro “difficile” è stato detto, per lo “stile”, e per l’intreccio inseparabile di indagine storica e interpretazione critica, che fa vacillare la pretesa di una Storia “oggettiva”. Senza farsi commento puntuale, questo saggio ne ripercorre il testo (e le immagini) trasversalmente, per rintracciarne le linee portanti: per comprenderne l’intima costruzione, le insistenze, gli intenti. A partire dall’antinomia di ruolo e figura del designer, risale alle ragioni e alle urgenze da cui il libro muove. Fino a metterne a fuoco la “presa” – e la sottile implicazione etica – sul presente di ieri e di oggi. Restituendo quel fare-pensare che è il design al centro del panorama contemporaneo delle arti.
Per una storia dall’interno. Sul "Design in Italia" di Paolo Fossati / Sironi, Marco. - In: AIS / DESIGN. - ISSN 2281-7603. - 11:(2018), pp. 14-34.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11388/218965
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact