The provision on compulsory insurance for liability for damages to third parties on the surface has been one of the most controversial areas of the codification of uniform air law. Under domestic law, the 1942 Code of Navigation embodied the principle of compulsory insurance, maintaining instead, as optional, the insurance for damages by collision. Today the compulsory nature of both insurances stems from Regulation (EC) No. 785/2004, which was adopted while civil aviation was still under the effect of the September 2001 terrorist attacks. The author reviews the objectives and peculiarities of the insurances considered, also taking into account the consequences of the broadening of the notion of «aircraft», with the inclusion of light sport aircrafts, as well as remotly piloted aircrafts.
La previsione di un‟assicurazione obbligatoria per la responsabilità per i danni a terzi in superficie ha costituito uno dei punti più controversi della codificazione del diritto uniforme aeronautico. A livello di diritto interno, il codice della navigazione del 1942 aveva accolto il principio dell‟obbligatorietà di tale assicurazione, mantenendo invece come facoltativa quella per i danni da urto. L‟obbligatorietà di entrambe discende, oggi, dal reg. Ce n. 785/2004, che è stato adottato mentre ancora l‟aviazione civile risentiva degli attacchi terroristici del settembre 2001. Questo lavoro esamina fini e peculiarità delle assicurazioni considerate, tenendo conto anche delle conseguenze dell‟ampliamento della nozione di «aeromobile», con l‟inclusione in essa degli apparecchi per il volo da diporto o sportivo, nonché degli apparecchi a pilotaggio remoto.
Assicurazioni e responsabilità extracontrattuale nella navigazione aerea / COMENALE PINTO, Michele Maria. - In: RIVISTA DEL DIRITTO DELLA NAVIGAZIONE. - ISSN 0035-5895. - 2(2016), pp. 501-542.
Assicurazioni e responsabilità extracontrattuale nella navigazione aerea
COMENALE PINTO, Michele Maria
2016-01-01
Abstract
The provision on compulsory insurance for liability for damages to third parties on the surface has been one of the most controversial areas of the codification of uniform air law. Under domestic law, the 1942 Code of Navigation embodied the principle of compulsory insurance, maintaining instead, as optional, the insurance for damages by collision. Today the compulsory nature of both insurances stems from Regulation (EC) No. 785/2004, which was adopted while civil aviation was still under the effect of the September 2001 terrorist attacks. The author reviews the objectives and peculiarities of the insurances considered, also taking into account the consequences of the broadening of the notion of «aircraft», with the inclusion of light sport aircrafts, as well as remotly piloted aircrafts.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.