The first hymn of Ambrose of Milan, aeterne rerum conditor, has a language explicitly Christological. The song revolves around the figure of the rooster second episode of the Passion of Scripture and, therefore, the denial of Peter. The singing of the rooster announces the day of salvation and the light that illuminates the night of sin. Peter, petra ecclesiae, along this route until the conversion, because the Scriptures come true. The gallus is identified with Christ even according to the key metric that puts the two words in close stylistic relationship.
Il primo inno di Ambrogio di Milano, aeterne rerum conditor, ha un linguaggio espressamente cristologico. Il canto ruota intorno alla figura del gallo secondo l’episodio scritturistico della Passione e, quindi, al rinnegamento di Pietro. Il canto del gallo annuncia il giorno e la luce della salvezza che illumina la notte del peccato. Pietro, petra ecclesiae, percorre questo itinerario sino alla conversione, perché si avverino le Scritture. Il gallus è da identificarsi con Cristo anche secondo lo schema metrico che mette i due termini in stretto rapporto stilistico.
Il primo Inno di Ambrogio / Pintus, Giovanna Maria. - In: PAIDEIA. - ISSN 0030-9435. - LXV:1-6-Gennaio dicembre 2010(2010), pp. 295-306.
Il primo Inno di Ambrogio
PINTUS, Giovanna Maria
2010-01-01
Abstract
The first hymn of Ambrose of Milan, aeterne rerum conditor, has a language explicitly Christological. The song revolves around the figure of the rooster second episode of the Passion of Scripture and, therefore, the denial of Peter. The singing of the rooster announces the day of salvation and the light that illuminates the night of sin. Peter, petra ecclesiae, along this route until the conversion, because the Scriptures come true. The gallus is identified with Christ even according to the key metric that puts the two words in close stylistic relationship.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.