ELEMENTS DE CONTACT ENTRE LA SARDAIGNE ET L’ITALIE MERIDIONALE PENDANT LE CHALCOLITHIQUE A TRAVERS LA COMPARAISON DES PRODUCTION CERAMIQUES. Entre le IVème et le IIIème millénaire BC le cadre des relations et de la circulation d’objets et matières premières dans le basin occidentale de la Méditerranée subit une graduelle mais profonde transformation, déterminée par différentes facteurs, parmi lesquels les innovations technologiques, qui caractérisent le Chalcolithique. Depuis plusieurs années quelques similitudes ont été mises en évidence entre les productions artisanales du Chalcolithique sarde et de l’Italie péninsulaire, notamment du Gaudo et di Rinaldone. Plus récemment des analogies avec les aspects plus anciens de Macchia a Mare et Taurasi ont été remarquées. Cet étude a l’objectif de vérifier le sens de telles correspondances avec l’analyse de l’indicateur céramique et de les encadrer dans le domaine des dynamiques culturelles chalcolithiques.
ELEMENT OF CONTACT AMONG SARDINIA AND SOUTHERN ITALY DURING THE ENEOLITHIC THROUGH THE COMPARISON AMONG THE POTTERY PRODUCTIONS. Between the IV and the III millennium BC the scene of the contacts and the circulation of objects and raw materials in the western basin of the Mediterranean suffers a gradual but deep transformation, determined by various factors, among which the technological innovations, that characterize the Eneolithic. From years some similitudes are been underlined between the handcraft productions of the Sardinian Eneolithic and those of peninsular Italy, particularly of Gaudo and Rinaldone. In more recent times they have been marked some analogies with more ancient aspects such as Macchia a Mare and Taurasi. The present paper has as purpose to verify the meaning of such analogies through the analysis of the pottery indicator and to frame her within the cultural eneolithic dynamics.
Tra il IV e il III millennio BC il quadro dei contatti e della circolazione di oggetti e materie prime nel bacino occidentale del Mediterraneo subisce una graduale ma profonda trasformazione, determinata dalle innovazioni tecnologiche che caratterizzano l’Eneolitico. Da anni sono state evidenziate alcune similitudini tra le produzioni artigianali dell’Eneolitico sardo e quelle dell’Italia peninsulare, in particolare di Gaudo e Rinaldone. In tempi più recenti sono state notate alcune analogie con aspetti più antichi quali Macchia a Mare e Taurasi. In questa sede si vuole iniziare ad affrontare in modo sistematico il confronto tra la Sardegna e la Campania, nelle quali in questi anni sono molto aumentate le conoscenze sulle prime fasi dell’Eneolitico. Sono quindi prese in considerazione in particolare le facies sarde di Abealzu e di Monte Claro e quelle campane di Taurasi e del Gaudo.
Elementi di contatto tra la Sardegna e l’Italia meridionale durante l’Eneolitico attraverso il confronto tra le produzioni ceramiche / Melis, Maria Grazia; Talamo, P.. - IV:(2012), pp. 1277-1281. (Intervento presentato al convegno XLIV Riunione Scientifica dell’Istituto Italiano di Preistoria e Protostoria tenutosi a Cagliari, Barumini, Sassari nel 23-28 novembre 2009).
Elementi di contatto tra la Sardegna e l’Italia meridionale durante l’Eneolitico attraverso il confronto tra le produzioni ceramiche
MELIS, Maria Grazia;
2012-01-01
Abstract
ELEMENT OF CONTACT AMONG SARDINIA AND SOUTHERN ITALY DURING THE ENEOLITHIC THROUGH THE COMPARISON AMONG THE POTTERY PRODUCTIONS. Between the IV and the III millennium BC the scene of the contacts and the circulation of objects and raw materials in the western basin of the Mediterranean suffers a gradual but deep transformation, determined by various factors, among which the technological innovations, that characterize the Eneolithic. From years some similitudes are been underlined between the handcraft productions of the Sardinian Eneolithic and those of peninsular Italy, particularly of Gaudo and Rinaldone. In more recent times they have been marked some analogies with more ancient aspects such as Macchia a Mare and Taurasi. The present paper has as purpose to verify the meaning of such analogies through the analysis of the pottery indicator and to frame her within the cultural eneolithic dynamics.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.