La production artisanale du chalcolithique en Sardaigne. Aspects morphologiques, technologiques et fonctionnels - Le cadre culturel du Chalcolithique en Sardaigne est caractérisé dans sa phase initiale par les derniers développements de la culture d’Ozieri. Sa tradition perdure et se transforme avec le Sub-Ozieri, le Filigosa et l’Abealzu. Parallèlement au Chalcolithique moyen se développent successivement, avec des caractères allogènes, les aspects du Monte Claro et du Campaniforme. De quelle manière les transitions entre ces phases peuvent être lues à partir de la production artisanale? Quels éléments de tradition survivent? Quelles transformations se manifestent et quels sont leurs effets sur le système socio-économique? Sur le plan méthodologique on propose une approche intégrant les aspects morpho-techno-fonctionnels, pour laquelle l’aspect innovant en Sardaigne est représenté par l’attention portée à l’interaction entre les différentes productions artisanales. Il s’agit donc d’une analyse transversale qui concerne les industries des diverses matières premières utilisées (lithique, céramique, matière dure animale, métal). Cette approche trouve son application idéale, par exemple, dans le contexte de Su Coddu-Canelles (Selargius, Cagliari), d’attribution chronologique certaine. Les conditions nécessaires à l’application de cette méthode sont l’adoption d’une terminologie homogène, inspirée des récents travaux européens, et la participation de spécialistes issus de différents domaines à l’étude des mêmes contextes, à travers une méthodologie partagée.
the handcraft production of Sardinian Eneolithic. Morphological, technological and functional aspects -Copper Age cultural frame in Sardinia begins with the final developments of the Ozieri phenomenon, whose tradition persists and converts into the Sub-Ozieri, the Filigosa and the Abealzu. At the same time, the middle Eneolithic Monte Claro aspect develops with alien characters followed by the Bell Beaker. How can the passages between different phases be read in the handicraft production? Which elements of tradition do survive? Which transformations are displayed and with which effects on the socio-economic order? As for the methodology, a morpho-techno-functional approach is suggested. The innovative aspect for Sardinia is represented by the attention toward the interaction among the different handicraft productions that is concerned in different industries made of raw material like stone, ceramic, hard animal materials, and metal. This combined analysis finds its ideal application in the context of Su Coddu-Canelles (Selargius, Cagliari), a dwelling-site with a chrono-cultural reference reliable. Necessary condition is the adoption of a homogeneous terminology based on the recent European studies, and the involvement of different fields’ experts in to the study of the same contexts, through shared methodolog
Il quadro culturale dell’età del Rame in Sardegna è caratterizzato nei suoi inizi dagli sviluppi finali dell’Ozieri, la cui tradizione perdura e si trasforma nel Sub-Ozieri, nel Filigosa e nell’Abealzu. Parallelamente nell’Eneolitico medio si sviluppa, con caratteri allogeni, l’aspetto del Monte Claro e successivamente il Campaniforme. In che modo i passaggi da una fase all’altra possono essere letti nella produzione artigianale? Quali elementi di tradizione sopravvivono? Quali trasformazioni si manifestano e con quali effetti sull’assetto socio-economico? Sul piano metodologico si propone un approccio integrato morfo-tecno-funzionale, nel quale l’aspetto innovativo per la Sardegna è rappresentato dall’attenzione verso l’interazione tra le diverse produzioni artigianali. Si tratta dunque di un’analisi trasversale che interessa le industrie delle diverse materie prime utilizzate (litica, ceramica, materia dura animale, metallo), che trova la sua applicazione ideale per esempio nel contesto di Su Coddu-Canelles (Selargius, Cagliari), di riferimento crono-culturale certo. Condizione necessaria è l’adozione di una terminologia omogenea, ispirata agli studi recenti di ambito europeo, e la partecipazione degli specialisti dei diversi ambiti allo studio degli stessi contesti, attraverso metodologie condivise.
La produzione artigianale dell’Eneolitico sardo. Aspetti morfologici, tecnologici e funzionali / R., Cappai; L., Manca; Melis, Maria Grazia; S., Piras. - (2011), pp. 564-568. (Intervento presentato al convegno XLIII Riunione Scientifica dell'Istituto Italiano di Preistoria e Protostoria tenutosi a Bologna nel 26-29 novembre 2008).
La produzione artigianale dell’Eneolitico sardo. Aspetti morfologici, tecnologici e funzionali
MELIS, Maria Grazia;
2011-01-01
Abstract
the handcraft production of Sardinian Eneolithic. Morphological, technological and functional aspects -Copper Age cultural frame in Sardinia begins with the final developments of the Ozieri phenomenon, whose tradition persists and converts into the Sub-Ozieri, the Filigosa and the Abealzu. At the same time, the middle Eneolithic Monte Claro aspect develops with alien characters followed by the Bell Beaker. How can the passages between different phases be read in the handicraft production? Which elements of tradition do survive? Which transformations are displayed and with which effects on the socio-economic order? As for the methodology, a morpho-techno-functional approach is suggested. The innovative aspect for Sardinia is represented by the attention toward the interaction among the different handicraft productions that is concerned in different industries made of raw material like stone, ceramic, hard animal materials, and metal. This combined analysis finds its ideal application in the context of Su Coddu-Canelles (Selargius, Cagliari), a dwelling-site with a chrono-cultural reference reliable. Necessary condition is the adoption of a homogeneous terminology based on the recent European studies, and the involvement of different fields’ experts in to the study of the same contexts, through shared methodologI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.