The success of the urban image has become a priority in local administration politics and projects. These days a positive, attractive image of the city and its territory is considered an essential tool for promoting and attracting the flows of people and capital that make up the life-blood of the globalised society of the beginning of the century. Urban marketing can no longer be seen today as a simple approach, specific and circumscribed, to the transformation of the city; it rather pervades the whole of contemporary projectual culture. The relationship between construction processes of representations of cities and enhancement of the actual quality of urban life and the city’s real capacity for attraction is a field of research on the project for space that has been little investigated up to now. This article analyses the relations between urban identity redefinition processes and projectual action, highlighting globalisation processes of urban images and policies and possible alternative directions.

L’affermazione dell’immagine urbana è divenuta una priorità all’interno delle politiche e dei progetti delle amministrazioni locali. Un’immagine positiva e seducente della città e del suo territorio viene considerata oggi un indispensabile strumento di promozione e di attrazione dei flussi di persone e di capitali che costituiscono la linfa vitale della società globalizzata di questo inizio secolo. Il marketing urbano non può più essere visto oggi come un semplice approccio, particolare e circoscritto, alla trasformazione della città; esso pervade piuttosto l’intera cultura progettuale contemporanea. Il rapporto tra i processi di costruzione delle rappresentazioni delle città e il potenziamento dell’effettiva qualità della vita urbana e della reale capacità attrattive della città è un campo della ricerca sul progetto dello spazio ancora poco indagato. Questo articolo analizza le relazioni tra i processi di ridefinizione dell’identità urbana e l’azione progettuale, evidenziando i processi di globalizzazione delle immagini e delle politiche urbane e le possibili direzioni alternative.

Designing spaces, constructing images / Cicalo', Enrico. - (2011), pp. 357-387.

Designing spaces, constructing images.

CICALO' Enrico
2011-01-01

Abstract

The success of the urban image has become a priority in local administration politics and projects. These days a positive, attractive image of the city and its territory is considered an essential tool for promoting and attracting the flows of people and capital that make up the life-blood of the globalised society of the beginning of the century. Urban marketing can no longer be seen today as a simple approach, specific and circumscribed, to the transformation of the city; it rather pervades the whole of contemporary projectual culture. The relationship between construction processes of representations of cities and enhancement of the actual quality of urban life and the city’s real capacity for attraction is a field of research on the project for space that has been little investigated up to now. This article analyses the relations between urban identity redefinition processes and projectual action, highlighting globalisation processes of urban images and policies and possible alternative directions.
2011
9788856837391
L’affermazione dell’immagine urbana è divenuta una priorità all’interno delle politiche e dei progetti delle amministrazioni locali. Un’immagine positiva e seducente della città e del suo territorio viene considerata oggi un indispensabile strumento di promozione e di attrazione dei flussi di persone e di capitali che costituiscono la linfa vitale della società globalizzata di questo inizio secolo. Il marketing urbano non può più essere visto oggi come un semplice approccio, particolare e circoscritto, alla trasformazione della città; esso pervade piuttosto l’intera cultura progettuale contemporanea. Il rapporto tra i processi di costruzione delle rappresentazioni delle città e il potenziamento dell’effettiva qualità della vita urbana e della reale capacità attrattive della città è un campo della ricerca sul progetto dello spazio ancora poco indagato. Questo articolo analizza le relazioni tra i processi di ridefinizione dell’identità urbana e l’azione progettuale, evidenziando i processi di globalizzazione delle immagini e delle politiche urbane e le possibili direzioni alternative.
Designing spaces, constructing images / Cicalo', Enrico. - (2011), pp. 357-387.
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