Analyzing museum’s communication scenery, we can find two extremes: a traditional museum, a real space in which the visitor passively acquires selected information through a pre-chosen language, and a multimedia museum, a virtual space designed to make the visitor play an active and participatory role, letting him choose his own visit path and select independently the information he wants to acquire. In between there is a particular type of museum that can be defined as “transmedia” with communicative tools and languages that transform learning processes and levels of attention. These tools and languages refer to the field of edutainment and they are: interactive experience, immersive experience, serious games, gamification and universal design. In these museum emitter and receiver are connected by mutual interrelationships and correlations.
Il panorama museale, dal punto di vista della comunicazione dei contenuti, presenta due estremi: il museo ‘tradizionale’, spazio reale in cui il visitatore acquisisce passivamente informazioni selezionate attraverso un linguaggio scelto a priori, e il museo ’multimediale’, spazio virtuale studiato per rendere attivo e partecipato il ruolo del visitatore che sceglie il proprio percorso di visita e seleziona autonomamente le informazioni che vuole acquisire. Tra i due vi una particolare tipologia di museo che possibile definire ‘transmediale’ in cui sono presenti diversi strumenti e linguaggi di comunicazione che trasformano i processi alla base dell’apprendimento e i livelli di attenzione. Fanno tutti riferimento al campo dell’edutainment e possono essere riassunti in: interactive experience, immersive experience, serious games, gamification e universal design. In questi musei emittente e ricevente sono collegati mediante reciproche interrelazioni e correlazioni.
Musei tra narrazione, visualità e new media / Empler, Tommaso; Caldarone, Adriana; Fusinetti, Alexandra. - (2020), pp. 3293-3312. (Intervento presentato al convegno 42 CONVEGNO INTERNAZIONALE DEI DOCENTI DELLE DISCIPLINE DELLA RAPPRESENTAZIONE CONGRESSO DELLA UNIONE ITALIANA PER IL DISEGNO tenutosi a Reggio Calabria).
Musei tra narrazione, visualità e new media
tommaso empler;adriana caldarone;alexandra fusinetti
2020-01-01
Abstract
Analyzing museum’s communication scenery, we can find two extremes: a traditional museum, a real space in which the visitor passively acquires selected information through a pre-chosen language, and a multimedia museum, a virtual space designed to make the visitor play an active and participatory role, letting him choose his own visit path and select independently the information he wants to acquire. In between there is a particular type of museum that can be defined as “transmedia” with communicative tools and languages that transform learning processes and levels of attention. These tools and languages refer to the field of edutainment and they are: interactive experience, immersive experience, serious games, gamification and universal design. In these museum emitter and receiver are connected by mutual interrelationships and correlations.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.