The aim of this article is to trace the history of schooling in a young state such as Italy (which was unified only as late as 1861) by describing, in chronological order, the various legisla-tive acts and reforms. The paper highlights the spread of primary public school system focusing in particular on some themes: the rise of education, the key role of male and female teachers, the issue of compulsory schooling, the advent of positivist pedagogy, the schooling as an essential task for the promoting of patriotism

L’obiettivo di questo saggio è tracciare una storia della scolarizzazione in un giovane stato, come l’Italia (che fu unificata solo nel 1861) descrivendo, in ordine cronologico interventi normativi e riforme. Il testo sottolinea la diffusione del sistema delle scuole primarie concentrandosi in particolare su alcuni temi: l'ascesa dell'istruzione, il ruolo chiave degli insegnanti e delle insegnanti, la questione della scuola dell'obbligo, l'avvento della pedagogia positivista, la scolarizzazione come compito essenziale per promuovere il patriottismo.

History of School Reforms in Italy: From Widespread Illiteracy to National Education (1861–1918) / Pruneri, Fabio. - (2021), pp. 284-303.

History of School Reforms in Italy: From Widespread Illiteracy to National Education (1861–1918)

Pruneri, Fabio
2021-01-01

Abstract

The aim of this article is to trace the history of schooling in a young state such as Italy (which was unified only as late as 1861) by describing, in chronological order, the various legisla-tive acts and reforms. The paper highlights the spread of primary public school system focusing in particular on some themes: the rise of education, the key role of male and female teachers, the issue of compulsory schooling, the advent of positivist pedagogy, the schooling as an essential task for the promoting of patriotism
2021
9785905736629
L’obiettivo di questo saggio è tracciare una storia della scolarizzazione in un giovane stato, come l’Italia (che fu unificata solo nel 1861) descrivendo, in ordine cronologico interventi normativi e riforme. Il testo sottolinea la diffusione del sistema delle scuole primarie concentrandosi in particolare su alcuni temi: l'ascesa dell'istruzione, il ruolo chiave degli insegnanti e delle insegnanti, la questione della scuola dell'obbligo, l'avvento della pedagogia positivista, la scolarizzazione come compito essenziale per promuovere il patriottismo.
History of School Reforms in Italy: From Widespread Illiteracy to National Education (1861–1918) / Pruneri, Fabio. - (2021), pp. 284-303.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11388/249945
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact