THE SPECTACLE OF THEODERIC. DYNAMICS OF THE GAZE IN ENNODIUS’ PANEGYRIC In the panegyric dedicated to him, Theoderic, portrayed as an epic hero, is the centre of attention, presented as an authentic, extraordinary spectacle. In scenes of a strongly iconic nature, Ennodius insists on elements that stimulate a primarily visual perception of his figure. All eyes converge on him: those of his interlocutors, of the audience, of the writer who follows and directs the reader’s gaze. In some cases, it is the main character who puts himself on stage, expressing his explicit desire to perform in order to constitute an exemplum and arouse attraction and admiration. The spectacularisation of reality is reflected both on an ideological level, in the work’s encomiastic purpose, and on a poetic level, in an admirable, ‘spectacular’ style, appropriate to the object of representation.
Nel panegirico a lui dedicato Teoderico, ritratto al pari di un eroe dell’epica, è al centro dell’attenzione, proposto quale autentico, straordinario spettacolo. In scene dal carattere fortemente icastico Ennodio insiste sugli elementi che sollecitano una percezione in primo luogo visiva della sua figura. Su di essa convergono tutti gli sguardi: quelli dei suoi interlocutori, del pubblico, dello scrittore che segue e orienta gli occhi del lettore. In alcune circostanze è lo stesso protagonista a mettersi in scena, esprimendo la sua esplicita volontà di esibirsi per costituire un exemplum e suscitare attrazione e ammirazione. La spettacolarizzazione della realtà si riflette sia sul piano ideologico, nello scopo encomiastico dell’opera, sia sul piano della poetica, in uno stile mirabile, ‘spettacolare’, adeguato all’oggetto della rappresentazione.
Lo spettacolo di Teoderico. Dinamiche dello sguardo nel panegirico di Ennodio / Bruzzone, Antonella. - (2022), pp. 83-100.
Lo spettacolo di Teoderico. Dinamiche dello sguardo nel panegirico di Ennodio
Antonella Bruzzone
2022-01-01
Abstract
THE SPECTACLE OF THEODERIC. DYNAMICS OF THE GAZE IN ENNODIUS’ PANEGYRIC In the panegyric dedicated to him, Theoderic, portrayed as an epic hero, is the centre of attention, presented as an authentic, extraordinary spectacle. In scenes of a strongly iconic nature, Ennodius insists on elements that stimulate a primarily visual perception of his figure. All eyes converge on him: those of his interlocutors, of the audience, of the writer who follows and directs the reader’s gaze. In some cases, it is the main character who puts himself on stage, expressing his explicit desire to perform in order to constitute an exemplum and arouse attraction and admiration. The spectacularisation of reality is reflected both on an ideological level, in the work’s encomiastic purpose, and on a poetic level, in an admirable, ‘spectacular’ style, appropriate to the object of representation.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.