Molto è stato detto e scritto sui fratelli Castiglioni, tuttavia questo libro sviluppa ed esplora in modo nuovo quelle modalità comportamentali ed etiche che hanno caratterizzato la loro opera e le loro realizzazioni. Pochi hanno approfondito in modo così lucido e completo l’approccio ideativo dei Castiglioni, cogliendone l’essenza: “Nei progetti dei fratelli Castiglioni, non c’è l’estetismo di comodo, né il culto per un’astratta funzionalità, ma una passione per l’umano uso che nutre la radice del progettare”. Sironi evidenzia così quegli aspetti, non sempre evidenti e per lo più nascosti, che hanno permesso ai Castiglioni di rifuggire da quella “furbizia” che strizza l’occhio al mercato e alle mode momentanee dimenticando che “la funzione viene prima della forma”. Carlo e Giovanna Castiglioni (Fondazione Achille Castiglioni)

E.N. Rogers, in a 1960 article, described the relationship between the designed objects and their surroundings as undefined, unclear: design, he said, can’t do anything but “mediate different qualities” and “act forcedly as indifferent to the characteristics of the places” – as if objects and places were opposed each others. In our age of the “world’s image”, however, such a conception is no longer so valid. Possibly, as places themselves are confused. And design has, in this crisis, strong responsibilities, as it seems subtly modifying the “essence” of places. Knowing well that the “decline of places” is an accomplished fact, my research aims at opening again the question of the “place of design”, in order to re-think design as an aspect of human inhabiting the world. Designing objects is a way to “make signs”, or to give meaning to places. It is always an environmental activity, as traces of behaviours, memories, habits and lifestyles always surround, permeate and feed the project. These indicate a local dimension of design, and renew the possibility of an imaginative communication with the world. In re-considering the projects by the Italian designers P.G. and A. Castiglioni, the research calls for a critical effort. It is an attempt to draw experiences and to reach a “concrete thinking”, in order to rethink objects as knots of desire and affection. As places, from where a voice – ours? – continues to whisper that “even objects have a soul”, asking us “which things we are”.

Sul luogo del design. Intorno al lavoro dei fratelli Castiglioni / Sironi, Marco. - (2014).

Sul luogo del design. Intorno al lavoro dei fratelli Castiglioni

SIRONI, Marco
2014-01-01

Abstract

E.N. Rogers, in a 1960 article, described the relationship between the designed objects and their surroundings as undefined, unclear: design, he said, can’t do anything but “mediate different qualities” and “act forcedly as indifferent to the characteristics of the places” – as if objects and places were opposed each others. In our age of the “world’s image”, however, such a conception is no longer so valid. Possibly, as places themselves are confused. And design has, in this crisis, strong responsibilities, as it seems subtly modifying the “essence” of places. Knowing well that the “decline of places” is an accomplished fact, my research aims at opening again the question of the “place of design”, in order to re-think design as an aspect of human inhabiting the world. Designing objects is a way to “make signs”, or to give meaning to places. It is always an environmental activity, as traces of behaviours, memories, habits and lifestyles always surround, permeate and feed the project. These indicate a local dimension of design, and renew the possibility of an imaginative communication with the world. In re-considering the projects by the Italian designers P.G. and A. Castiglioni, the research calls for a critical effort. It is an attempt to draw experiences and to reach a “concrete thinking”, in order to rethink objects as knots of desire and affection. As places, from where a voice – ours? – continues to whisper that “even objects have a soul”, asking us “which things we are”.
2014
9788879806664
Molto è stato detto e scritto sui fratelli Castiglioni, tuttavia questo libro sviluppa ed esplora in modo nuovo quelle modalità comportamentali ed etiche che hanno caratterizzato la loro opera e le loro realizzazioni. Pochi hanno approfondito in modo così lucido e completo l’approccio ideativo dei Castiglioni, cogliendone l’essenza: “Nei progetti dei fratelli Castiglioni, non c’è l’estetismo di comodo, né il culto per un’astratta funzionalità, ma una passione per l’umano uso che nutre la radice del progettare”. Sironi evidenzia così quegli aspetti, non sempre evidenti e per lo più nascosti, che hanno permesso ai Castiglioni di rifuggire da quella “furbizia” che strizza l’occhio al mercato e alle mode momentanee dimenticando che “la funzione viene prima della forma”. Carlo e Giovanna Castiglioni (Fondazione Achille Castiglioni)
Sul luogo del design. Intorno al lavoro dei fratelli Castiglioni / Sironi, Marco. - (2014).
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11388/173502
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact